Friday 14 February 2014

Pai/ Tart Telur

Assalamualaikum wbt & salam sejahtera.

Rasa terpanggil untuk mengemaskini blogku ini. Selama bebrapa bulan ni aku sibuk dengan urusan pertukaran tempat kerja dengan posisi jawatan baru. Selesaikan tugas2 akhir sebelum berpindah dan Januari 2014, aku lapor diri di tempat kerja baru. Akhirnya setelah 6 tahun aku bertugas di Hulu Langat, kini aku bertukar di Putrajaya.

Sekarang aku masih menumpang kasih di kuarters tempat kerja lama di Hulu Langat. Mujurlah ada timbang rasa pihak pengurusan di sana. Aku dan en hubby baru ja mohon kuarters di Putrajaya, tapi Q masih panjang. Jadi, terpaksa berulang alik dari Hulu Langat ke Putrajaya setiap hari bekerja. Sejak minggu lepas, kami start merempit naik motor. Kalau drive kereta nak pergi kerja, alamat punch card merahlah nanti. Jemm yang teramat sangat di kawasan Hulu Langat ni.

Sekarang ni, mood mencuba resepi baru meluap2. Print resepi bukan main. Tapi bila dah weekend, aku jadi malas! Ok, hujung minggu ni cadangnya nak buat Pai Telur. Biasanya orang lebih biasa dengan Tart Telur berbanding Pai Telur ni. Aku dah google, sebenarnya bahan2 yang digunakan hampir sama. Mula2 aku terpikir juga, apa beza Pai dan Tart? Aku pikir2 ikut logik sendiri , mungkin kerana Pai ni  saiznya lebih besar dari Tart tu yg nama lain sikit kot?? Entahlah. Chef Pastry mesti boleh jawabkan... 
Jomm terjah tgk resepinya :)

Resepi Pai Telur
(Sumber : My Resepi)


Bahan-bahan ( utk satu bekas pie yg besar tuh 


Bahan utk buat Crust : 

2 cawan tepung gandum

1/4 cawan gula halus

1/2 teaspoon baking powder

1/4 teaspoon garam

1/2 cawan butter (bhgikan kpd 8 bhgn kecil2)2 biji telur

Bahan utk filling

1 cawan susu cair

4 biji telur1 cawan gula halus

1 cawan air

1 tbs tapung kastard

½ tsp vanilla essence

Cara-caranya :
  1. Utk buat crust : Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam ke dlm doh mixer/food processor/guna tgn pun boleh. Sebatikan.
  2. Masukkan butter. Sebatikan.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Tunggu hingga menjadi bentuk doh.
  4. Cara utk buat filling dia pulak : Pukul gula dan telur.
  5. Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati.
  6. Tekan2 doh ke dalam bekas pai. Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan doh tadi.
  7. Bakar dlm oven.
P/s : Kalau nak tau pai tu dah masak ke belum, tunggu sampai filling tu ada meletup2 sikit  masa kita tengah bakar. 

Selamat mencuba.
 
Sumber : My Resepi
Rupa Pai Telur bila dah sip. Sama macam tart telur yg kecik2 tu kan :)


Sedapnya, esok aku memang nak try juga ni ;)

Ok. Bye2.

1 comment:

  1. Wahh best ni ! Nak try jugak lah .

    Btw , done follow here :)

    ReplyDelete

Ponsikou / Thanks for your comment, I really appreciate it :)