Monday 17 March 2014

Takut Drive



Assalamualaikum wbt & salam sejahtera,

Aku mempunyai masalah takut drive kereta terutamanya dikawasan sibuk. Bila duduk di tempat duduk driver tu. Mula lah aku seram sejuk, macam nak terberak terkencing semua ada. Jantung, macam nak tercabut! Entahlah, mungkin pengalaman lalu penyebabnya, pernah van jabatan yang aku naiki dihimpit dengan ‘lori hantu’ di Klang. Van kemek dan aku trauma. Lepas tu, aku selalu juga tertengok kemalangan..

Lepas dapat lesen, aku tak terus bawa kereta. Hampir 2 tahun lebih lessen tu tersimpan dalam dompet je. Aku mula drive masa dah ada anak sulung. Tu pun terpaksa sebab kena hantar anak pegi rumah pengasuh. Seenarnya rumah pengasuh tu dekat, tapi aku nak terus pergi pejabat. Senang. Bergegar juga jantung masa mula2 bawa. Hampir2 masuk longkang pun ada sebab tak pass reverse kawasan berbukit. Masa tu guna kereta manual. Jadi haruslah kereta tu balik2 berhenti.. kuikuikui.

Tapi apa nak hairan, drive dari rumah ke pejabat tak sampai 5 minit. Sebab aku duk dalam kuates, opis dekat sgt. Tapi kalau jalan kaki dalam 13 minit. Pergi kedai nak keluar sikit ke jalanraya sibuk aku masih takut! Kalau terdesak tu, tau pulak berani. Hairan.

Awal Januari 2014, aku bertugas ditempat baru. Tumpang kuartes jabatan lama di Hulu Langat, tapi kerja di Putrajaya. Satu bangunan dengan en. suami. Nak naik kereta dari H.Langat ke Putrajaya perlu menempuh beberapa kawasan sesak. Jadi kalau tak keluar seawal jam 6.00 pagi, jangan mimpi dapat punch card sebelum jam 8.00 pagi.

En. Suami paksa aku bawa kereta sorang2, setelah beberapa kali menemani aku drive ke tempat kerja. Berani masa ada teman. Takut bila bawa kereta sorang2. Suami nak naik motosikal. Sebab nanti kalau kami dua-dua balik lambat, Harith duduk lama sangat di taska. Kesian Harith. Keputusannya, aku lagi sanggup ikut suami naik motosikal dari drive sorang2. Lagipun ketakutan ini belum hilang. Macam2 aku terbayang. Lori himpit aku lah, lori cucuk dari belakang lah.. takut motosikal mencelah2 lah, huh, pendek kata aku takut!

Di tempat kerja baru ni, tiada siapa tau aku takut drive. Kalau ada yang tau, malulah aku TT.. Jadi aku sendiri sebenarnya kena berani. Ni ada function ke ada apahal lain susah juga kalau tak pandai pergi sendiri.

Jadi aku kena cuba berani juga lepas ni. Uwaaa...

Ok, bye2 :)




No comments:

Post a Comment

Ponsikou / Thanks for your comment, I really appreciate it :)